موزه تاریخ ملی ارمنستان

موزه تاریخ ملی ارمنستان

تاریخ آخرین به روز رسانی: 14 آذر ، 1402

موزه تاریخ ملی ارمنستان

 موزه تاریخ ملی ارمنستان ، یكی از موزه‌های  مهم هنری كه در سال ۱۹۲۱ تاسیس گردید و در میدان جمهوری ایروان قرار دارد. گنجینه ای ارزشمند با بیش از ۱۹۰۰۰ اثر از هنرمندان  مختلف از جمله روس، ارمنی و اروپای غربی. برخی از آثار از موزه‌های هریتاژ (سنت پترزبورگ) و ترتیاكوف (مسكو)  نیزبه این موزه انتقال داده شده. موزه ملی ارمنستان شامل بخش های گوناگونی از جمله: باستان شناسی، سکه شناسی، قوم شناسی و تاریخ معاصر می باشد.همچنین حدود ۴۰۰۰۰۰ اثر مکشوفه از ارتفاعات ارمنستان از دوران های پیش از تاریخ، نوسنگی، مس سنگی، مفرغ، اورارتو، هخامنشی، هلنی، قرون وسطی و معاصر نیز در این موزه قرار دارد.
 این آثار نشان از ارتباط فرهنگی با سایر کشورها مانند آسیای شرقی ماند مصر، میتانی، پادشاهی هیتی، ایران، پادشاهی سلوکی، رم و امپراطوری بیزانس دارد. برخی از آثار نمایش داده شده در موزه مانند: آثار میراث فرهنگی و تاریخی اورارتو، حکومت ارمنستان قدرتمند در شرق باستان مانند کتیبه استثنایی به خط میخی،مجسمه برنز، دیوارهای نقاشی، سرامیک طراحی شده، اسلحه و سلاح های تزئین شده، نمونه های شگفت انگیز از طلا ونقره و استخوان که ازکاوشهای کارمیربلور مربوط به دوران پادشاهی آرگیشتی بدست آمده است.همچنین یک مجموعه فوق العاده از برنز که مربوط به دوران پیش از میلاد مسیح بوده که به وزارت خزانه داری جهان تعلق دارد از دیگر اثار مهم این موزه می باشد.
 همچنین آثار ارزشمند دوران هلنیستی در این کشور مانند: انواع مجسمه ها،جزئیات معماری، جواهرات و سفال که از کاوش محوطه های گارنی، آرتاشات و اوشاکان بدست آمده اند از دیگر نمونه ها هستند و آثار دوران فرهنگ مسیحی مانند: معماری،مجسمه و سرامیک بسیار زیبا که از کاوشهای قلعه آمبرد شهرهای دوین و آنی جمع آوری شده اند از دیگرآثار نمایش داده شده در موزه تاریخ ملی ارمنستان می باشند. در این موزه نیز مانند سایر موزه های جهان نمایشگاهی موقت برگزار می شود.


6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt