پل آدم یا پل راما سریلانکا

پل آدم یا پل راما سریلانکا

تاریخ آخرین به روز رسانی: 21 آذر ، 1402

پل آدم یا پل راما سریلانکا

پل آدم یا پل راما سریلانکا

حماسه ی بزرگی به نام رامایانا در هزاران سال پیش نوشته شده است که در آن نویسنده که والمیکی نام داشت پلی روی اقیانوس را معرفی می کند که هند و سریلانکا را به هم وصل کرده است. در این مجموعه شعر حماسی قریب به 24000 بیت وجود دارد که داستان زندگی شاهزاده راما و تلاشش برای نجات همسر ربوده شده ی خود به نام سیتا به دست پادشاه سریلانکا یعنی راوانا را بازگو می کند.

پل آدم سریلانکا

داستان ساخت پل آدم سریلانکا از زبان والمیکی

در داستان والمیکی وقتی ارتش راما به اقیانوسی می رسند که سریلانکا روی آن قرار گرفته است، میمون ها با نوشتن اسم راما به روی سنگ ها و انداختن آنها درون آب، پل معلقی را بر روی دریا می سازند. با رجوع به افسانه ها، سنگ ها به ته آب فرو نمی رفته و تنها دلیل این اتفاق وجود نام راما روی سنگ ها بوده است. ارتش راما نیز در ادامه برای گذر از دریا به سمت سریلانکا از این پل استفاده کرد.

پل آدم یا پل راما سریلانکا

با نگاه کوچکی به تصاویر ماهواره ای سریلانکا، نشانه هایی کمرنگ از وجود نوار باریکی را می بینید که کشورهای هند و سریلانکا را به هم وصل کرده است و یکی از بهترین جاذبه های گردشگری سریلانکا می باشد. این نوار که با اسم پل راما یا پل آدم شناخته می شود و امتدادی طولانی و پر پیچ و تاب است که جزیره ی رامسوارام Rameswaram در هند (کمی دورتر از خط ساحلی جنوب شرقی تامیل نادو) را به جزیره ی مانار Mannar در سریلانکا (نزدیک خط ساحلی شمال غربی) متصل می کند. طول پل آدم یا پل راما سریلانکا 50 کیلومتر می باشد و اکنون مقدار زیادی از آن زیر آب فرورفته است. این پل قرن ها پیش، به عنوان اتصالی واضح بین هند و سریلانکا بوده است. پل آدم سریلانکا تا قرن پانزدهم وجود داشته و عبور از آن به صورت پیاده امکان پذیر بوده است به طوریکه سوابق این امر در معبد رامسوارام وجود دارد. این امر تا زمانیکه این پل به دلیل وقوع یک طوفانی به زیر آب فرو می رود.

تصویر ماهواره ای پل آدم سریلانکا

نام پل آدم سریلانکا برگرفته از چیست؟

وجود پل آدم در کشور هند و سریلانکا تا قرن ها مورد پذیرش بوده و این مطلب را می توان در حماسه ی باستانی رامایانا هم دید. تا آنجا که افراد محلی در خاطرشان مانده، دریای جدا کننده ی دو کشور با نام Sethusamudram یا همان دریای پل می شناختند. جغرافیدان پارسی قرن نهم به نام ابن خردادبه در کتابی به نام جاده ها و پادشاهی ها به این پل اشاره کرده و آن را Set Bandhai به معنی پل دریا نام گذاری کرده است. نام پل آدم ابداعی بریتانیایی و جدید می باشد و به قرن نوزدهم برمی گردد و به یک افسانه ی ابراهیمی اشاره دارد که در آن آدم برای رفتن از هند به سریلانکا از همچین پلی استفاده می کند.

بسیاری از هندوهای متعصب وجود این پل را اثباتی خدشه ناپذیر از وجود رامایانا می دانند. بعضی از دانشمندان و نظریه پردازان تقلبی و متکلمان عقیده دارند که این پل در حقیقت توسط راما و ارتش میمون های او بنا شده است. در سال 2002  و زمانی که یک عکس از ناسا با موضوع ناپدید شدن این پل انتشار داده شد، این افراد تلاش کردند تا پل را به صورت سازه ای دست ساز بشر نشان دهند. اما زمین شناسان سعی بر این داشتند که ارزش این اسطوره را پایین نیاورند ولی همچنان حجم زیادی از نظریه های مختلف در ارتباط با منشا و ماهیت پیدایش این ساختار وجود دارد. نظریه های مختلفی در این زمینه وجود دارند که به توضیح این مسئله بپرداخته اند. یکی از این نظریه ها، ساخت این پل را با رسوبات ماسه ای و فرایندهای طبیعی مرتبط می دانند که باعث تشکیل زنجیره ای از جزایر و به شکل یک پل تبدیل شده اند. نظریه دیگری نیز با موضوع این که این پل خط ساحلی قدیمی بوده و هند و سریلانکا زمانی به یکدیگر متصل بوده اند هم وجود دارد. با مطالعات مختلف در مورد این پل، پل آدم را به زنجیره ای از صخره های مرجانی، خط الراس های ایجاد شده ناشی از نازک شدن پوسته زمین و جزایر حائل می دانند.

مطالب بیشتر از سریلانکا را در ادامه بخوانید

6 مکان بی نظیر سریلانکا

سفری به گوشواره هند، سریلانکا

پل آدم سریلانکا

پیشنهاد دولت هند برای لایروبی هند

دولت هند زمانی پیشنهادی برای لایروبی پل راما را برای ایجاد مسیر کشتی رانی در تنگه ی کم عمق بین هند و سریلانکا ارائه نمود. در حال حاضر، کشتی هایی که می خواهند در میان سواحل شرقی و غربی هند حرکت کنند باید سریلانکا را دور بزنند. یک کانال عمیق بین تنگه ی پالک و خلیج مانار این سفر را 400 کیلومتر کوتاه تر و به صورت چشمگیری در زمان و هزینه صرفه جویی می کند. ولی سازمان های افراطی هندو در برابر این پروژه جبهه گیری کرده و معتقد بودند که این پل یادبودی مذهبی است و نباید تخریب شود.
پروژه لایروبی پل آدم در حال حاضر معلق است و دلایل خیلی پیچیده تر از این ها برای این امر وجود دارد. دوستداران محیط زیست بر این باورند لایروبی کانال ممکن است منجر به تخریب صخره های مرجانی شده و به ذخایر ماهیگیری در منطقه آسیب می زند. علاوه بر آن این ساحل ماسه ای سرزمین های این نواحی را بطور طبیعی در برابر امواج سونامی شرقی-غربی حفظ می کند. دولت هند نیز در حال بررسی راه های جدید برای جلوگیری از تخریب پل راما می باشد.

با تور سریلانکا حتما از این دیدنی ها بازدید کنید

  • معبد دندان سریلانکا
  • قلعه سیگیریا
  • قلعه گاله سریلانکا
  • مجسمه های بودا در مقبره گال ویهارا سریلانکا
6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt