مسجد سلیمانیه استانبول Süleymaniye Mosque

مسجد سلیمانیه استانبول Süleymaniye Mosque

تاریخ آخرین به روز رسانی: 21 آذر ، 1402

مسجد سلیمانیه استانبول Süleymaniye Mosque

مسجد سلیمانیه

بر روی یکی از تپه های استانبول مسجدی قرار دارد که مشرف بر خلیج شاخ طلایی می باشد، که ارتفاع گنبد این مسجد ۵۳ متر و قطر آن ۲۷/۵ متر است. همچنین این اثر  چهار گل‌ دسته را دارا می باشد که نشان از این دارد که این مسجد به دستور یک پادشاه ساخته ‌شده است. نکته قابل توجه شباهت مسجد سلیمانیه با ایاصوفیا میباشد که نشان دهنده این است که توسط یک معمار (سینان) ساخته شده است و معماری آن نیز ترکیبی از سبک معماری بیزانسی و اسلامی می باشد.در باغ پشت سلیمانیه به جز آرامگاه‌های سلطان سلیمان اول، همسر و دخترش، آرامگاه‌های سلطان سلیمان دوم و سلطان احمد دوم قرار دارد

مسجد سلیمانیه به دستور سلطان سلیمان اول (دهمین پادشاه عثمانیان) به مدت 7 سال از سال 1550 تا 1557 بنا شد که نشانه ی قدرت و فتوحات او باشد. با بازدید از این مسجد و همینطور کسب اطلاعاتی از اوضاع امپراطوری عثمانی در زمان پادشاهی سلطان سلیمان، پی خواهید برد که این بنا لایق یک سلطان سلیمان است، از سقفهای مرتفع گرفته تا گنبد بزرگش تماما عظمت این پادشاه را یادآور می شوند.
سلیمانیه یکی از بزرگترین مساجد و بناهای تاریخی استانبول و ترکیه محسوب می شود و برای ورود لازم به پرداخت هزینه ورودی مسجد سلیمانیه نیست.

بنای سلیمانیه در استانبول

قسمت های مختلف سلیمانیه استانبول

مسجد در گذشته علاوه بر محلی برای نیاش نیایش مکانی برای انجام امور اجتماعی مردم به حساب می آمد به همین دلیل سلیمانیه از بخشهای گوناگونی تشکیل شده است که تعدادی از آن ها در زیر ذکر شده اند.

  • ورودی مسجد سلیمانیه
  • مقبره های سلیمانیه
  • محوطه مسجد سلیمانیه
  • مسجد سلیمانیه استانبول
  • بناهای وابسته به مسجد سلیمانیه استانبول (کتابخانه و مکان دایره ای شکل برای قرار گیری اسب سلطان سلیمان)

تاریخچه مسجد سلیمانیه استانبول

مسجد سلیمانیه نیز همچون سایر بناهای تاریخی استانبول، متحمل بلایایی شده است و ابتدا در سال 1660 میلادی دچار آتش سوزی سختی شد و بعد از آن سلطان محمد چهارم دستور مرمت آن را صادر کرد و سپس در 1766 قسمتیاز گنبد این مسجد در زلزله تخریب شد این بار در اواسط قرن 19 نوسازی های لازم بر روی آن انجام گرفت. در طی جنگ جهانی اول  نیز مجددا مسجد سلیمانیه  مورد آتش سوزی قرار گرفت زیرا از حیاط آن به عنوان انبار اسلحه استفاده می شد و در سال 1956 بار دیگر مورد مرمت قرار گرفت و از سال 2008 میلادی کلی تعمیر شد و جلوه خاصی پیدا کرد.

دسترسی به مسجد سلیمانیه

بهترین راه برای رسیدن به مسجد سلیمانیه از طریق خیابان پروفسور صدیق سامی اونار در حومه بازار می باشد ، که این خیابان به اسم کوچه معتاد ها در استانبول شهرت دارد و بعد از کوچه وارد یک ورودی خواهید شد در ادامه شما بعد اینکه از وضوخانه عبور کردید وارد حیاط این مسجد می شوید که وسط آن یک آبنما ساخته شده است.

آدرس مسجد سلیمانیه

Sinan Aga Mah. Zeyrek Cad. No:4 | Zeyrek, Fatih, Istanbul

هتل های استانبول نزدیک به مسجد سلیمانیه

  • (354متر) هتل هرتون
  • (354متر) نگاهان هتل 
  • (241متر) هتل حیریه هانیم کناگ 

رستوران های نزدیک به مسجد سلیمانیه

  • (160متر) رستوران علی بابا
  • (128متر) ارزینجانلی علی بابا
  • (273متر) سلیمانیانی کوروفاسولیسی - 1924

گردش بیشتر استانبول

پارک امیرگان استانبول Emirgan Park

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt