دروازه تهران قدیم در قزوین

دروازه تهران قدیم در قزوین

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 11 اردیبهشت ، 1400

دروازه تهران قدیم در قزوین به همراه عکس و معرفی کامل

دروازه تهران قدیم در قزوین از جاذبه های گردشگری قزوین و بناهای قدیمی این شهر است که تماشای تزیینات و کاشی‌کاری‌های بسیار زیبای آن احساس خوبی را در شما پدید می‌آورد. این بنا در وردی شهر قزوین قرار دارد و دارای محیطی بسیار صمیمی و سنتی ست.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

دروازه تهران قدیم در قزوین از بناهای قدیمی شهر قزوین است که تماشای تزیینات و کاشی‌کاری‌های بسیار زیبای آن احساس خوبی را در شما پدید می‌آورد. این بنا در وردی شهر قزوین قرار دارد و دارای محیطی بسیار صمیمی و سنتی ست.

دروازه تهران قدیم کجاست؟

دروازه تهران قدیم در خیابان تهران قدیم قزوین

دروازه تهران قدیم در خیابان تهران قدیم قزوین

دروازه تهران قدیم یا دروازه قدیم تهران، دروازه‌ای تاریخی در ورودی جنوب شرقی شهر قزوین است که جاده تهران- قزوین از آنجا آغاز می‌شد. این دروازه در ابتدای خیابان تهران قدیم (میدان هاشمی) قرار دارد.

معرفی دروازه تهران قدیم

شهر قزوین در گذشته نه دروازه داشته که از شهر در برایر حملات و تجاوز بیگانگان به شهر محافظت می‌کردند. این نه دروازه به نام‌های پنبه ریسه، راه (درب) کوشک، شیخ‌آباد، رشت، مغلاوک، خندقبار، شهزاده حسین، مصلی و تهران معروف بودند که به وسیله حصار پیرامون شهر به یکدیگر می‌پیوستند.

دروازه تهران قدیم قزوین

دروازه تهران قدیم قزوین

امروزه از این نه دروازه تاریخی تنها دو دروازه «درب کوشک» و «تهران قدیم»  باقی مانده است. دروازه تهران قدیم که قدمت آن به دوران قاجار بازمی‌گردد، در ابتدا بیرون از شهر قزوین قرار داشت اما بعدها با گسترش شهر، وارد شهر و بخشی از آن شده است. دروازه تهران قدیم قزوین در تاریخ ۳۰ مرداد ۱۳۵۴ با شماره‌ی ثبت ۳۹۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

معماری دروازه تهران قدیم قزوین

دروازه تهران قدیم قزوین دارای بنایی آجری می‌باشد و هشت گلدسته دارد. این دروازه یک سردر اصلی و دو راه ارتباطی در طرفین دارد که دارای سبک رسمی بندی و کاسه بندی هستند. دور تا دور ورودی اصلی دروازه مزین به کاشی‌کاری‌های بسیار زیباست که تحسین سفرنامه‌نویسان و جهان‌گردان زیادی را برانگیخته است. سر در میانی دروازه نستب به دو طاق قرینه مجاورش دارای ارتفاع بلندتر و قوسی نیزه‌دار است. تمام این جزئیات زیبا گویای معماری و تزیینات دوران ناصرالدین شاه قاجار می‌باشد. دروازه تهران به دلیل تخریب و فرسایش در سال 1347 مرمت شد.

جاذبه‌های اطراف دروازه تهران قدیم قزوین

اگر با اتوبوس و یا سواری به قزوین آمده باشید و در ترمینال پیاده شده باشید، دروازه تهران قدیم اولین چیزی ست که توجهتان را جلب خواهد کرد. دروازه در محیط ترمینال قزوین که مملو از مغازه‌های پنچرگیری و لاستیک فروشی است محاصره شده است و شاید همین فضا حس و حال قدیمی و سنتی بودن دروازه را به شما القا کند. این محیط برعکس آنکه شاید به نظر برسد حال و هوای خیلی خوبی دارد. می‌توانید در چایخانه‌های قدیمی میدان هاشمی قزوین لیوانی چایی خورده و یا از عدسی‌های بسیار لذیذ آن‌ها تهیه کنید.

مسجد جامع قزوین

مسجد جامع قزوین

اگر می‌خواهید در همین حال و هوا بمانید و تماشای بافت سنتی شهر را از دست ندهید، خیابان تهران قدیم در پشت دروازه را ادامه دهید و به چهارراه سپه بروید. خیابان سپه اولین خیابان ایران است که یک بازارچه‌ی بسیار قدیمی نیز در نزدیکی آن وجود دارد. مسجد جامع قزوین، آب‌انبار مسجد جامع و سردر عالی قاپو نیز در همین خیابان قرار دارند.

سوالات متداول

دروازه‌های قدیمی قزوین چه نام داشتند؟

دروازه‌های قدیم شهر قزوین عبارتند از:

دروازه رشت (غرب شهر، ضلع غربی خیابان تبریز)، دروازه درب کوشک (شمال شرقی شهر)، دروازه تهران (جنوب شرقی شهر، ابتدای خیابان تهران قدیم)، دروازه شیخ‌آباد (شمال شرقی شهر، خیابان سعدی)، دروازه مغلواک یا دروازه همدان (جنوب غربی شهر، محله مغلواک)، دروازه کندوار (جنوب غربی شهر، شاهزاده حسین)، دروازه ساوالان (جنوب شرقی شهر، شاهزاده حسین)، دروازه راه ری (جنوب شرقی شهر، سنجیده مسجد) و دروازه پنبه‌ریسه (شرق شهر، خیابان طالقانی)

دروازه تهران قدیم کجاست؟

دروازه تهران قدیم یا دروازه قدیم تهران، دروازه‌ای تاریخی در ورودی جنوب شرقی شهر قزوین است که جاده تهران- قزوین از آنجا آغاز می‌شد. این دروازه در ابتدای خیابان تهران قدیم (میدان هاشمی) قرار دارد.

دروازه تهران قدیم متعلق به چه دوره ای ست؟

دروازه تهران قدیم قزوین متعلق به دوره قاجار می‌باشد.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt