روز بزرگداشت سعدی دمی با یاد استاد سخن

روز بزرگداشت سعدی دمی با یاد استاد سخن

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 29 فروردین ، 1400

روز بزرگداشت سعدی【برنامه‌‎ها و مراسمات آن】

اول اردیبهشت ماه همزمان با سالروز تولد استاد سخن، سعدی شیرازی، در تقویم ملی ایرانیان روز گرامیداشت شیخ اجل سعدی نام گرفته است. در شهر شهد و شعر، شیراز، هرساله مراسم‌های گوناگونی در این روز برگزار می‌شود.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

تاریخ روز بزرگداشت سعدی

اول اردیبهشت ماه همزمان با سالروز تولد استاد سخن، سعدی شیرازی، در تقویم ملی ایرانیان روز گرامیداشت شیخ اجل سعدی نام گرفته است. در شهر شهد و شعر، شیراز، هرساله مراسم‌های گوناگونی در این روز برگزار می‌شود.

روز بزرگداشت سعدی شیرازی

از سال 1381، مرکز سعدی‌شناسی در شهر شیراز، روز یکم اردیبهشت ماه را که مصادف با سالروز تولد حضرت سعدی بود، را به عنوان روز سعدی اعلام کرد تا یاد این شاعر بزرگ هرساله گرامی داشته شود. سالروز سعدی در اول اردیبشهت ماه 1389 در اجلاس شاعران جهان در شیراز از سوی نهادهای فرهنگی داخلی و خارجی به عنوان روز سعدی پذیرفته شد تا سالروز این شاعر بزرگ ایرانی جهانی شود.

سعدی استاد سخن

سعدی، استاد سخن

اکنون افزون بر یك دهه‌ است كه با مشاركت نهادها و ارگان‌های فرهنگی فارس، سعدی پژوهان، سعدی شناسان و علاقه‌مندان به آثار سعدی هر سال با اجتماع بر تربت استاد سخن سعدی شیرازی با نكوداشت یاد این پیام آور انسانیت به تبیین آرا و اندیشه‌های شیخ اجل می‌پردازند.
سعدی به علت کیفیت متون نثر و شعرهای نغزش و عمق افکار اجتماعی و اخلاقی‌اش شناخته شده است. سعدی به طور گسترده‌ای به عنوان یکی از بزرگترین شاعران سنت ادبی کلاسیک شناخته می‌شود و جایگاهش نزد اهل ادب تا بدان‌جاست که به وی لقب استاد سخن و شیخ اجل داده‌اند.

آثار معروفش کتاب گلستان در نثر و بوستان در بحر متقارب و نیز غزلیات و دیوان اشعار اوست که به این سه اثر کلیات سعدی می‌گویند. بوستان و گلستان سعدی تا به حال به چندین زبان مختلف دنیا ترجمه شده و طرفداران زیادی در سطح جهانی دارند. کتاب بوستان سعدی به انتخاب نشریه گاردین جزو ۱۰۰ کتاب برتر تاریخ بشریت برگزیده شده است. سعدی استاد غزل بود و ظریف ترین معانی را در ساده ترین کلمات در اشعار خود به کار می برد.

کتاب نفیس بوستان سعدی

کتاب بوستان سعدی

برای آنكه بدانیم سعدی كیست؟ جایگاه این شاعر گرانمایه در شعر و ادبیات پارسی كجاست و پرداختن به اندیشه‌های استاد سخن تا چه میزان به عنوان یك نیاز امروزی محسوس است مروری كوتاه بر آنچه درباره افكار و آرا این شاعر گرانمایه بیان شده است می‌كنیم. بسیاری از دانشوران و سعدی شناسان توجه به آثار واخلاق سعدی و الهام‌گرفتن از شخصیت برجسته‌ استادسخن را لازمه و ضرورت زندگی امروزی می‌دانند و معتقدند:

توجه به آثار و اندیشه‌های شیخ اجل موجب بازشناسی فرهنگ غنی‌ایرانی می‌شود.

تاثیر سعدی بر زبان فارسی غیرقابل انکار است. آثار او تا مدت‌ها در مدرسه‌ها، مکتب‌خانه‌ها و بسیاری از مراکز آموزشی تدریس می‌شد و ضرب‌المثل‌های زیادی که امروزه در زبان فارسی ما رایج است از نوشته‌های او برداشت شده است. او با ساده‌نویسی و ایجاز سخن خود را به گوش مخاطبان بسیارش رساند و این موجب شهرت بسیار او شد. آثار سعدی برای همیشه در جان و دل فارسی زبانان ماندگار است.

ویژه برنامه‌های بزرگداشت سعدی

اهمیت سعدی، شاعر بزرگ ایرانی، به حدی بود که مرکز سعدی‌شناسی برای بررسی بیشتر آثار وی تشکیل شد. این مرکز که اکنون وظیفه برگذاری مراسمات بزرگداشت سعدی را نیز بر عهده دارد، هرساله برنامه‌های زیادی را برای روز بزرگداشت این استاد بزرگ برگذار می‌کند. اصلی‌ترین برنامه‌های گرامیداشت استاد سخن در شهر شیراز، شهر علم و ادب برگزار می‌شود. این برنامه‌ها معمولا عبارتند از:

  • گلباران آرامگاه سعدی، غزلخوانی و حکایت خوانی نقالان سعدی
  • خوشنویسی و کتابت آثار سعدی با حضور هنرمندان خوشنویس در محل آرامگاه
  • اجرای سرود ویژه سعدی در آرامگاه سعدی
  • بازدید رایگان در اول اردیبهشت ماه از سعدیه
  • برگزاری نشست‌ها و سخنرانی‌های علمی و فرهنگی با حضور استادانی چون اصغر دادبه، نصرالله پورجوادی، جعفر موید شیرازی، ابراهیم انصاری لاری، حسن ذوالفقاری، زیبا اشراقی، حسین کرمی، محمد رضا خالصی و منصور پایمرد در تالار فرهنگ مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس
  • چاپ و انتشار کارت‌های غزل و حکایت و دوفصلنامه سعدی‌شناسی
  • نمایشگاه عکس، تصویرسازی آثار سعدی و سند سعدیه
  • مسابقه گلستان‌خوانی دانش آموزان
  • برگزاری شب شعر سعدی در محل آرامگاه
  • نشست تخصصی نقد و بررسی شعر سعدی
  • و دیگر برنامه‌های ادبی حول محور سعدی

بزرگداشت سعدی

بزرگداشت سعدی

با توجه به شیوع ویروس کرونا سال گذشته برنامه‌های گرامیداشت سعدی به صورت مجازی برگزار شد و آرامگاه سعدی در روز گرامیداشت آن حضرت، تعطیل بود. باید دید امسال میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری فارس در رابطه با گرامیداشت سعدی چه تصمیمی اتخاذ می‌کند و چه برنامه‌هایی برای علاقه‌مندان به استاد سخن تدارک دیده است.

شیراز گردی با الفبای سفر

جاهای دیدنی شیراز شهر گل و بلبل

باغ نارنجستان قوام شیراز و شرح معماری و معرفی آن

سوالات متداول

روز بزرگداشت سعدی چه روزیست؟

روز یکم اردیبهشت ماه مصادف با تولد استاد سخن، سعدی، به عنوان روز بزرگداشت سعدی نامگذاری شده است.

برنامه امسال روز بزرگداشت سعدی چیست؟

پیش‌بینی می‌شود امسال (سال 1400) نیز مانند پارسال برنامه‌های بزرگداشت سعدی به صورت مجازی برگذار شود و آرامگاه آن حضرت تعطیل باشد.

آرامگاه سعدی کجاست؟

آرامگاه سعدی در شهر شیراز، در انتهای خیابان بوستان و کنار باغ دلگشا، در دامنه کوه، در شمال شرق شیراز قرار دارد. 

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt