راهنمای سفر به باکو آذربایجان

راهنمای سفر به باکو آذربایجان

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 27 بهمن ، 1401

راهنمای سفر به باکو آذربایجان

باکو پایتخت آذربایجان که زمانی جز خاک ایران محسوب می شد، ترکیبی از بافت تاریخی و بناهای مدرن را در خود جای داده که با توجه به نزدیکی به ایران و هزینه های مناسب مقصد سفر خوبی به شمار می رود. همراه با الفبای سفر با راهنمای سفر به این شهر آشنا شوید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

باکو پایتخت آذربایجان که زمانی جز خاک ایران محسوب می شد، ترکیبی از بافت تاریخی و بناهای مدرن را در خود جای داده که با توجه به نزدیکی به ایران و هزینه های مناسب مقصد سفر خوبی به شمار می رود. همراه با الفبای سفر با راهنمای سفر به این شهر آشنا شوید.

برج های شعله باکو آذربایجان

نمای دیددنی از برج شعله باکو

موقعیت جغرافیایی جمهوری آذربایجان

کشور آذربایجان از نظر موقعیت جغرافیایی در شبه جزیره آب شوران و ساحل غربی دریای خزر قرار دارد که بزرگترین شهر جمهوری آذربایجان، باکو و پر جمعیت ترین شهر منطقه قفقاز محسوب می شود. در جنوب این کشور ایران، در غرب ترکیه و ارمنستان قرار دارد، همچنین گرجستان در شمال غربی و روسیه نیز در شمال آذربایجان واقع شده است. مساحت باکو ۲۸۵ کیلومتر مربع بوده و جمعیتی حدود ۲۳۷۴۰۰۰ در این شهر زندگی می کنند.

نقشه جمهوری آذربایجان

نقشه آذربایجان

اطلاعات ضروری برای سفر به باکو آذربایجان

برای سفر با تور باکو به این اطلاعات نیاز دارید:

  • اختلاف ساعت تهران ایران با باکو آذربایجان: ۳+
  • زبان رسمی جمهوری آذربایجان: ترکی آذربایجانی
  • واحد پول آذربایجان: منات (AZN)
  • واحد پول مورد استفاده در مطلب: دلار آمریکا
  • نوع برق شهری در جمهوری آذربایجان: ۲۳۰ ولت/ ۵۰ هرتز (دو شاخه نوع C،F)
  • پیش شماره کشور آذربایجان: ۹۹۴+
  • پیش شماره شهری در جمهوری اذربایجان: ۱۲
  • جهت رانندگی در کشور آذربایجان: راست

شماره های ضروری در جمهوری آذربایجان

  • شماره ضروری اورژانس و آمبولانس در باکو: ۱۰۳
  • شماره ضروری آتش نشانی در باکو: ۱۰۱
  • شماره پلیس آذربایجان: ۱۰۲

اطلاعات فرودگاه باکو آذربایجان

مهم ترین فرودگاه بین المللی باکو، فرودگاه بین المللی حیدر علی اف است که در ۲۵ کیلومتری شمال شرقی شهر باکو قرار دارد. پروازهایی از فرودگاه امام خمینی به باکو انجام میشود. مدت زمان پرواز تهران تا باکو ۱ ساعت و ۲۵ دقیقه طول می کشد و فاصله ی تهران تا باکو ۵۷۱ کیلومتر است.

سالن فرودگاه باکو آذربایجان

فرودگاه باکو

آب و هوای باکو آذربایجان

آب و هوای باکو نیمه خشک و معتدل است که تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌هایی سرد و گاهی مرطوب دارد. تابستانهای باکو هوا گرم  و دمای هوا بین 24 تا 26 درجه متغییر است. هوای پاییز نیز بین 11 تا 27 درجه است که با بارش باران همراه است که هوا بسیار مطلوب و معتدل می شود. زمستانی باکو هوا سرد بوده و برف نیز می بارد که دمای هوا بین 4 تا 11 درجه بوده که نیازمند به همراه بردن لباس گرم است. هوای بهاری باکو بسیار مطلوب و دلپذیر است که دمای هوا بین 9 تا 27 درجه متغییر بوده و کمی با رطوبت همراه است.بهترین زمان سفر به باکو نیز با توجه به سلیقه گردشگران در وضعیت آب و هوایی گرم و سرد متفاوت است.

امنیت در باکو آذربایجان

باکو برای سفر کردن شهر امنی بوده و آمار جرم و جنایت آن بسیار پایین است. دزدی و سرقت و کیف قاپی یک جرم بزرگ در این شهر محسوب می شود بنابر این خیلی کم در این شهر رخ می دهد. گردشگران می توانند به راحتی در این شهر حتی در شبها نیز پیاده روی و در مراکز خرید و مراکز عمومی به راحتی خرید کنند.مردم آذربایجان نیز مردم قانون مندی بوده و رفتاری درست و محترمانه با توریستها دارند.

مناسبت ها، جشنواره ها، فستیوال ها و رویدادهای باکو آذربایجان

برای آذربایجانی ها ماه می جایگاهی ویژه ایی دارد که شروع این ماه پر نشاط با جشنواره غذای باکو همراه است. بیشتر مراسم ها و کنسرت ها در این بازه زمانی برگزار می شود، از جمله رویدادهایی جذاب این شهر جشنواره موسیقی جاز و فستیوال رنگ را می توان نام برد. همان طور که می دانید بیشتر مردم  آذربایجان مسلمان هستند و ماه رمضان در این کشور نیز با اشکوه خاصی برگذار می شود.

جشنواره تابستانه باکو

جشنواره های هیجان انگیز در باکو

تبدیل پول در باکو آذربایجان

واحد پول کشور آذربایجان منات است که در شعبه بانک ملی فرودگاه بین المللی امام خمینی میتوانید آن را تهیه کنید، یا اینکه دلار همراه خود ببرید و آن را در صرافیهای آذربایجان تبدیل به منات کنید. حتی می توانید در هتل محل اقامت خود پولتان را به منات تبدیل کنید.

منات آذربایجان، واحد پول آذربایجان

واحد پول آذربایجان

حمل و نقل درون شهری باکو آذربایجان

شهر باکو در مقایسه با کلانشهرهای دنیا، وسعت خیلی زیادی ندارد. برای رفت و آمد در این شهر از وسایل حمل و نقل عمومی مختلفی می توانید استفاده کنید که هزینه آنها مناسب است. به غیر از تاکسی های باکو آذربایجان و اتوبوس های باکو، مترو باکو، مینی بوس های باکو، دوچرخه و قطار برقی باکو نیز از جمله گزینه های تردد در این شهر است. ( از هزینه های سفر به باکو مطلع شوید)

ایستگاه اتوبوس های درون شهری باکو آذربایجان

غذاهای لذیذ باکو آذربایجان

غذای کشور جمهوری آذربایجان با ایران دارای اشتراکات فرهنگی زیادی است و تشابهات زیادی بین غذاهای کشور ما با جمهوری آذربایجان وجود دارد. در آشپزی مردم این شهر استفاده از انواع سبزیجات نعنا، شوید، گشنیز، ریحان، جعفری، پیاز سبز، تره فرنگی و پیازچه که در کنار غذای اصلی سرو می شود بسیار رایج است.

غذاهای دریایی نیز در این کشور از محبوبیت زیادی برخوردار می باشد که از جمله آن ها می توان به انواع ماهی های مختلف مانند قزل آلا، ساردین، کفال و خاوریار را نام برد. مانند غذاهای ایرانی، برنج نقش مهم و پر رنگی در غذاهای آذربایجان دارد که معمولا به صورت زعفرانی سرو می شود و تعداد این برنج ها حتی به 40 نوع نیز می رسد که با خورشت های مختلف استفاده می شوند. گوشت نیز در این کشور طرفداران زیادی دارد و گوشت های بره، گوساله، مرغ و یا اردک به صورت کبابی طبخ می شوند. چاشنی های رایج و پر کاربرد غذاهای آذری مانند غذاهای کشورمان، نمک، فلفل، سماق و زعفران می باشند.

غذاهای آذربایجان

هتل ها و اقامتگاه های باکو آذربایجان

برای اقامت در باکو گزینه های مختلفی وجود دارد. شما می توانید برای استفاده از امکانات بیشتر هتل های لوکس و 5 ستاره باکو را رزرو کنید. برخی هتل های لوکس باکو هتل فورسیزن باکو، هتل فرمنت برج های شعله باکو، هتل پولمن باکو و هتل ساپیر سیتی باکو می باشند. اگر به دنبال هتل های ارزان قیمت در باکو هستید میتوانید از گزینه های دیگری استفاده کنید و در هتل های ارزان قیمت باکو برای خود اتاق رزرو کنید. ارزان ترین هتل ها در باکو هتل کرات این باکو، هتل باکو پلس، هتل کنسول باکو، هتل شمس مینی باکو می باشند. به غیر از هتل های باکو می توانید برای محل اقامت خود از هاستل های باکو و یا میهمان خانه های باکو استفاده کنید و یا حتی در باکو آپارتمان اجاره کنید.

هتل فور سیزن باکو آذربایجان

لوکس ترین هتل باکو

مراکز خرید باکو آذربایجان

در باکو برای خرید و تهیه سوغات گزینه های مختلفی وجود دارد. از مراکز خرید لوکس باکو گرفته تا بازارهای محلی و دستفروشهای مختلف سطح شهر. در پاساژ های باکو می توانید انواع برندهای پوشاک، لوام آرایش، لوازم برقی، لوازم ورزشی و .. را خریداری کنید .علاوه بر این رستورانها و کافی شاپهای مختلفی در مراکز تجاری باکو وجود دارند. همچنین میتوانید از امکاناتی مانند سینما و بازی و سرگرمی برای کودکان نیز بهره مند شوید. از جمله بهترین مرکز خرید باکو مرکز خرید ۲۸ باکو، مرکز خرید مترو پارک باکو، مرکز خرید پورت باکو، مرکز خرید گنجلیک باکو و مرکز خرید ای وی ام باکو می باشند. اگر هم به دنبال خرید خوراکی و بازارهای ارزان باکو و یا اشیای قدیمی و عتقیه و صنایع دستی باکو هستید این بازارهای ارزان شامل بازار دست فروشان روسی باکو، بازار ایچری شهر باکو، تازه بازار باکو، یاسیل بازار و .. می باشند.

مرکز خرید پورت باکو آذربایجان

بهترین حراجیهای باکو آذربایجان

در مورد حراجیهای باکو باید گفت که در مراکز خرید باکو بیشتر اوقات در پایان هر فصل برندهای مطرح تخفیف های خوبی را به مشتریان ارائه می دهند که برای افرادی که به دنبال خرید سوغات خوب با قیمت مناسب در باکو هستند یک فرصت طلایی محسوب می شود.

جاذبه های توریستی و مکان های دیدنی باکو آذربایجان

در باکو انواع مکانهای گردشگری بی نظیری برای بازدید کردن و لذت بردن وجود دارد. برخی از جاذبه های تاریخی و بناهای باشکوه پر قدمت این شهر، آتشکده باکو، قلعه دختر باکو، ایچری شهر باکو و کاخ شیروان شاه می باشند. اگر به تماشای جاذبه های مذهبی در باکو هم علاقه مند هستید مساجد قدیمی زیادی در این شهر وجود دارد که معماری برخی از آنها دیدنی و منحصر به فرد است و از جمله آن ها، مسجد لزگی باکو ،مسجد محمد (باکو) و مسجد تازه پیر باکو می باشند. برای تماشای طبیعت زیبای باکو و استراحت و رفع خستگی پارکهای مختلفی در شهر هستند که می توانید در آنها استراحت کنید و از آرامش آنجا لذت ببرید. بهترین این پارک ها، پارک بلوار باکو، باغ فیلارمونیک پارک دَده قُرقود باکو، باغ خاقانی باکو و باغ گیاه شناسی مرکزی باکو می باشند. برای آشنایی با تاریخ و فرهنگ غنی مردم این کشور از موزه ی هنر های مدرن باکو، موزه ی فرش باکو، موزه ادبیات ملی کشور آذربایجان و موزه تاریخ جمهوری آذربایجان حتما دیدن کنید. در سواحل باکو مانند سواحل ساحل کرسنت، ساحل بیلگاه باکو، کلاب ساحلی آمبوران و ساحل سی زون باکو نیز میتوانید آفتاب بگیرید، شنا کنید و یا بهترین تفریحات آبی در باکو را تجربه کنید.

برج های شعله باکو آذربایجان در قاب قرمز جاذبه های گردشگری آذربایجان

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt