دژ گونیو باتومی Gonio Fortress

دژ گونیو باتومی Gonio Fortress

تاریخ آخرین به روز رسانی: 12 آذر ، 1402

دژ گونیو باتومی Gonio Fortress

دژ گونیو باتومی Gonio Fortress قدیمی ترین قلعه تاریخی گرجستان است که در 15 کیلومتری باتومی قرار دارد. قدمت این قلعه تاریخی به هزاران سال قبل از میلاد می رسد.ساخت دژ گونیو به گونه ای بوده که فتح آن امکان پذیر نباشد، به همین دلیل این دژ از سه طرف محدود  به دریا، رودخانه و کوه است تا ورود به این دژ در سخت ترین شرایط طبیعی ممکن باشد.

این قلعه اسرارآمیز در پی سالها امپراطوری های زیادی را به خود دیده است و تا مدتها در دست رومیها و امپراطوری بیزانس بوده است.دژگونیو دارای 18 برج دیدبانی در اطراف خود است که در آن دوره، محل استقرار سربازان بیزانس یا یونان بوده است . پادشاه انوشیروان عادل همراه با سپاهش، با نیروهای داخل این دژ جنگید و آنها را شکست داد و قلعه دژگونیو  را فتح نمود و تمام نیروهای بیزانس را از قفقاز بیرون کرد.

در مورد معماری این قلعه باید گفت که به صورت دست نخورده باقی مانده است. کاوش های زیادی در مورد دژ پر رمز و راز گونیو صورت گرفته به طوری که در اواخر قرن 20 تبدیل به یک موزه شد و اشیایی که در پی کاوشهای به دست آمده مانند سکه های قدیمی، ظروف سفالی و شیشه ای، وسایل و تجهیزات نظامی و...  در داخل این قلعه قرار گرفته است. این دژ تاریخی از جاذبه های گردشگری گرجستان به شمار می رود.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt